Herfølge Boldklub har tænkt ud af boksen for at få flere piger til spille fodbold. Resultatet er blevet en reklamefilm, som er lavet sammen med et lokalt filmselskab. Her fortæller klubben om det usædvanlige projekt:
Af Herfølge Boldklub
Samtlige fodboldklubber sidder helt sikkert til diverse klubmøder og diskuterer det samme emne. Hvordan får vi flere børn og unge til at spille fodbold? Hvordan fanger vi deres ikke mindst deres forældres opmærksomhed? Hvilke medier virker? Og hvilke medier virker ikke? Et opslag i Brugsen – er det godt nok?
Vi i Herfølge Boldklub tænker præcis de samme tanker. Vi må tænke ud af boksen. Vi må prøve at gøre noget, som vi ikke har prøvet før. Så dukker ideen op om at få lavet en reklamefilm.
Som udgangspunkt er det en helt forrykt ide, fordi en professionelt udarbejdet reklamefilm koster det hvide ud af øjnene.
Men den der intet vover, intet vinder!
Vi kigger rundt i lokalsamfundet og finder et lokalt filmselskab, der – ligesom vi – har mod på at prøve noget andet.
Dialogen starter, og begge parter finder ud af, at det her faktisk kan blive en ”win-win” for alle.
Over flere måneder går dialogen om, hvad det helt præcist – vi som fodboldklub – gerne vil præsentere i en 90 sekunders reklamefilm.
Det kræver overvejelser og inddragelse af klubbens bestyrelse. Vores konklusion bliver relativt hurtigt, at reklamefilmen skal afspejle Herfølge Boldklubs vision om at være ”klubben for de bedste og den bedste for fleste” samt klubbens værdier såsom sammenhold og et socialt engagement i lokalsamfundet. Drejebogen udarbejdes ud fra vision og værdier.
Forældrekredsen bliver også inddraget, for de skal jo levere filmstjernerne og give deres tilladelse til, at lige præcis deres piger en lang tid fremover bliver en levede reklamesøjle for klubben.
Så fra ide til handling og klar til filmoptagelse går der ca. 5 måneder.
Fodboldpiger bliver filmstjerner for en dag
Endelig kommer dagen, hvor alt skal klappe, for vi har kun én dag til optagelserne. Alt er tjekket. Fodboldpigerne er klare, fodboldklubben og banerne er klare, maden til fodboldpigerne er klar, filmselskabet er klar med optageudstyr og droner. Danmarks Meteorologiske Institut melder godt vejr.
Trækker gardinerne fra i soveværelset om morgenen: SNE – NEJ, NE, NEJ. Det er løgn. Sne uden for og kun lokalt i det sydøstlige Sjælland. Filmselskabet har næsten kun en regel, nemlig ingen optagelser i snevejr.
Det bliver aflysning over hele fronten og iværksættelse af nye planer.
En dag i foråret er hele det store set up klar igen.
Fodboldpigerne får over flere dage nøje instruktioner, for filmoptagelser er hårdt arbejde, der kræver stor tålmodighed, og vi har kun én dag til arbejdet, så alle skal bidrage med deres bedste.
Majamae fra filmselskabet Maefilm udtaler efterfølgende: ” Da vi lavede reklamefilmen for Herfølge Boldklub, havde vi netop fået hovedpersonen Josephine helt rigtigt castet. Det er en meget ung pigefodboldspiller fra klubben. Jeg har gang på gang bemærket, at børn og unge, som
er vant til at træne og gentage de samme idrætsøvelser eller boldspilteknikker gennem årelang træning ofte klarer sig fremragende, når de skal gentage en scene 5-10 gange i en enkel scene. Gentagelsen er jo et grundlæggende vilkår i både sport og filmproduktion.”
Spring ud i det uvisse
Vore erfaringer i Herfølge Boldklub med at gøre noget andet end det sædvanlige er, at vi ud over at have fået en fantastisk reklamefilm også og måske vigtigere har fået styrket sammenholdet i klubben på flere niveauer.
Så se og nyd vores reklamefilm her: