BSF er også aktive på de sociale medier

0
1230
BSF hjemmeside

Klubnyt | Af Web-redaktionen i Ballerup-Skovlunde Fodbold

Den tid, hvor et trykt klubblad var eneste kommunikationsform hører fortiden til.  Hos Ballerup-Skovlunde Fodbold sker kommunikationen udover den daglige direkte kontakt på træningsanlægget via klubbens hjemmeside og udvalgte sociale medier.

Hjemmeside
Ballerup-Skovlunde Fodbold har en hjemmeside under DBU Klub-CMS og i modsætning til mange andre idrætsklubber, så styres denne udelukkende af 4 personer i klubbens Web-redaktion.
Der er oprettet en mailadresse, som alle ledere, trænere m.m. benytter. Nogle skriver selv indlæggene, mens andre skriver stikord. Det hele samles og redigeres i Web-redaktionen, som sikrer en rød tråd gennem alt indhold på hjemmesiden og de tilhørende sociale medier. BSF web-redaktionen har også en vigtig rolle med, at gennemgå de enkelte platforme for “uvedkomne” følgere og sletter løbende mistænkelige konti, som ikke hører hjemme i kvinde- og pigefodboldverdenen.

Der er tilknyttet en række “hjælpere” i form af kampreferenter og fotografer, som sikrer, at indholdet på hjemmesiden altid er indbydende med gode foto eller videosekvenser.

Afsnittet om kvinde- og pigefodbolden har sin egen Web-redaktør og eget afsnit på forsiden af hjemmesiden, så der ikke er nogen kamp med klubbens øvrige aktiviteter om lancering af artikler.

Fakta: www.bsfodbold.dk
I 2016 havde BSF over 30.000 besøgende og mere end 241.000 sideopslag fra de besøgende.
Mere end 85.000 af disse sideopslag var henvisningstrafik fra klubbens egne sociale medier, herunder også pigefodbold i BSF delen.

Facebook
Pigefodbold i BSF har sin egen officielle Facebook-side, hvor der distribueres artikler om klubbens mange bredde- og elitehold lige fra U7 Piger op til 3F-Liga holdet. Men også andre historier om kvinde-pigefodbold rundt omkring BSF er godt stof. F.eks er delinger omkring kvindelandsholdet, pigelandsholdene og de danske kvindelige spillere i udlandet i høj kurs blandt følgerne.

Fakta: facebook.com/PigefodboldBSF
Med udgangen af 2016 havde Pigefodbold i BSF 914 følgere, som i gennemsnit kan se 5-6 opslag pr. uge året rundt. Udover denne har BSF 3F-Liga holdet også deres egen Facebook side med 1.073 følgere og et indhold primært omkring holdet og 3F-Ligaen. U18-1 Piger DM og BSF Piger 2002 har ligeledes egne åbne Facebook-sider.

Ud over klubbens egne Facebook sider er der stor aktivitet fra klubben på diverse byportaler i Ballerup og omegn, som sikre en lokal interesse for de mange BSF bredde- og elitepigehold.
Samtlige kvinde- og pigehold har selvfølgelig deres egne lukkede grupper til intern aktivitet i den enkelte årgang.

Instagram
Pigefodbold i BSF har også sin egen Instagram konto, hvor foto eller videoklip viser dagligdagen i og omkring klubbens kvinde- og pigehold.

Fakta: instagram.com/pigefodboldbsf/
Med udgangen af 2016 havde siden 348 følgere, som har haft muligheden for at se 472 opslag siden kontoen blev oprettet for nogle år tilbage.  Web-redaktionen har en politik om, at BSF ikke følger klubbens egne eller andre klubbers pigeungdomsspillere og deres personlige konti på Instagram, selvom de følger Pigefodbold i BSF kontoen.

Twitter
Pigefodbold i BSF har også sin egen Twitter konto, hvor klubben udover, at fortælle om BSF kvinde- og pigeholdene også følger en række internationale pigeklubber og især de danske spillere i udlandet. Der er oprettet “lister” så interesserede nemt kan følge de kvindelige stjerner i en række udvalgte lande, blot ved at gå ind på BSF’s Twitterkonto under fanen “Lister”. Der kommer erfaringsmæssigt høj aktivitet på Twitter kontoen, når BSF U18DM og U18 Øst senere på året deltager i Dallas International Girls Cup. Amerikanerne benytter i lang højere grad Twitter end tilfældet er i Danmark, men en del dansk sportsjournalister og kendte mediefolk er jo altid gode at følge og dele indhold med omkring udviklingen i dansk kvindefodbold.

Fakta:  twitter.com/Pigefodboldbsf
Med udgangen af 2016 havde siden 144 følgere, som har haft muligheden for at se 590 opslag siden kontoen blev oprettet.

YouTube kanal
Der er også en officiel web-TV kanal omkring pigeungdomsholdene i Ballerup-Skovlunde Fodbold.

Fakta: www.youtube.com/Pigefodboldbsf
55 videoklip med samlet 18.958 visninger fordelt på 34. 210 visningsminutter siden starten i 2013. De 55 videoklip, som viser dagligdagen i og omkring klubben både til kamp og træningspas forsøger, at vægte det gode indhold og ikke kun resultatformidling. 68 procent afvikles direkte på YouTube, mens 32% afvikles via indlejring på BSF hjemmesiden og de øvrige social medier.

#-strategi
På tværs af de sociale medier har web-redaktionen hos BSF udviklet en egentlig strategi for anvendelse af # omhandlende de enkelte afdelinger, så alle opslag på de sociale medier har relevante og aktuelle hashtags påsat ved offentliggørelsen.