Mens tilskuertallet for herrerne daler i øjeblikket, så gælder det stik modsatte for kvinderne. Her er tilskuertallet steget det seneste år, hvor den mest sete kamp var pokalfinalen, der trak 3360 tilskuere på stadion.
Af Martin Vestergaard Jensen
Da de danske kvinder sidste sommer vandt EM-sølv i Holland, kom dansk kvindefodbold på manges læber, og det har klubberne kunne mærke. Tilskuertallet er nemlig steget markant, og det er til stor glæde for fodbolden ifølge Steen Klingenberg, der er projektkoordinator hos DBU:
”Stigningen er nok en kombination af en ”landsholdseffekt” og den indsats, som klubberne og DBU sammen har gjort for at øge tilskuertallet gennem længere tid. Vi er selvfølgelig langtfra i mål – men de gode tal giver jo mod på at fortsætte,” understreger han.
I grundspillet er der sket en stigning på 20%, i kvalifikationsrækken er der en stigning på 54%, mens der i medaljeslutspillet har været en stigning på hele 68% sammenlignet med sidste sæson. Nedenstående tal angiver gennemsnittet til kampene:
Grundspillet – stigning på 20%
2016/17: 133 tilskuere
2017/18: 159 tilskuere
Kvalifikationsrækken – stigning på 54%
2016/17: 82 tilskuere
2017/18: 126 tilskuere
Medaljeslutspillet – stigning på 68%
2016/17: 151 tilskuere
2017/18: 254 tilskuere
Mest sete kampe
Kvalifikationsrækken: FC Thy-ThistedQ – Greve: 521 tilskuere
Medaljeslutspillet: Fortuna Hjørring – Brøndby IF: 1023 tilskuere
Den mest sete kamp for kvinderne var dog pokalfinalen i Kolding. Her fandt hele 3360 tilskuere vej til stadion, da Brøndby besejrede KoldingQ i finalen.
Ifølge kvindedivisionsforeningen så er en del af forklaringen på den positive tilskuerudvikling, at klubbernes kommercielle ledere igennem flere år har stået i spidsen for initiativer med det mål at få flere tilskuere til kampene i 3F Ligaen. Det har skabt stor forholdsmæssig fremgang i både grundspil, kval-spil og medaljeslutspillet.
Også for kvindelandsholdet bliver der vist større og større interesse, og de har fyldt Viborg Stadion flere gange med tilskuere. Seneste eksempel er, at der er total udsolgt til kvindelandskampen mod Sverige d. 4. september.
Både DBU og kvindedivisionsforeningen sætter dog tyk streg under, at arbejdet langt fra er færdigt. Også i fremtiden vil der blive sat vedvarende fokus på at tiltrække endnu flere tilskuere på de danske stadions.