Efterskoletræneren: Pigerne skal udfordres og udvikles på det niveau, de er på

0
1586
Foto: Staby Efterskole

Mød trænerne fra en række af landets bedste idrætsefterskoler: I dag: Michael Brink fra Staby Efterskole.

Træner-cv: Jeg har på klubplan trænet drengeungdom på alle aldre og niveauer samt herresenior. I efterskoleregi har jeg ligeledes mest trænet drenge, men sidste år fik jeg ansvaret for vores pigeafdeling.

Hvorfor er du fodboldtræner?

Fordi fodbold bare er verdens bedste spil! Jeg elsker at man forbereder sig og træner fysisk, teknisk og taktisk frem mod to halvlege, hvor det hele skal gå op i en højere enhed. Dét, at alle er afhængige af, at hver enkel yder sit for holdets skyld, synes jeg ret kliche-agtigt gør, at man er en del af noget, der er større end en selv.

Hvordan er det at være træner på en efterskole?

Træninger og kampe minder meget om klubtrænerrollen, men som efterskoletræner kender jeg mine spillere og ser dem døgnet rundt. Hvis en spiller hænger med hovedet til en træning, så ved jeg højst sandsynligvis hvorfor, og under alle omstændigheder har jeg alle muligheder for at følge op på det – og så bliver der da ofte talt fodbold på vagtaftener og i pauser – og vist også nogle gange i timerne 😉

Staby vandt i år sølv til DM i indendørs for både pige 1 og 2. Foto: Staby Efterskole

Hvad er jeres vigtigste fokus i træningen?

At den enkelte oplever at blive udfordret og udviklet på det niveau, hun er på.

Hvilken fodboldmæssig udvikling håber du, at eleverne gennemgår i løbet et skoleår hos jer?

Rent taktisk er der jo en udfordring i at få sat et helt nyt hold sammen hvert år. Derfor er taktisk forståelse forsøgt inkorporeret i mange øvelser, men vores træning er hovedsageligt bygget op omkring tekniske øvelser.

Rent teknisk vil jeg meget gerne se efter 10 måneder, at alle piger har rykket sig – især for at de får de bedste forudsætninger i deres videre fodboldliv.

“Rent teknisk vil jeg meget gerne se efter 10 måneder, at alle piger har rykket sig”

Hvad er din yndlings-træningsøvelse?

Rondo på 30×30 meter ved 12-15 markspillere med to 11-mandsmål og to målmænd samt to små mål på siderne. Det bolderobrende hold skal score ved erobring og har fri berøring mens det boldbesiddende hold har begrænsninger samt fokus på hurtig boldomgang og genpres. Man bytter ved tidsintervaller eller efter scoring – HØJ INTENSITET!

Staby Efterskole vandt Skoleliga 2 og kvalificerede sig til DM i udendørs. Foto: Staby Efterskole

Flere af jeres elever er samtidig elitefodboldspillere på klubplan – hvordan tager I hensyn til det?

Vi er ikke en elite-fodboldefterskole, så ”problemet” med at eleverne skal hjem og træne i skoletiden har vi ikke. Dog har vi elever, der spiller kampe for deres hold i weekenderne, og der er det en vurderingssag fra spiller til spiller, hvordan vi tager hensyn til deres fysik bedst muligt.

Hvilken/hvilke trænere inspirerer dig, og hvorfor?

Jeg er gammel Arsenal-fan fra 90’erne, så Arsene Wenger er en stor helt i min bog. Hans mod til at revolutionere kulturen i engelsk fodbold, samt hans fokus på den enkelte spillers tekniske kunnen samt evne til selvstændigt at træffe beslutninger på banen, inspirerer mig meget. Derudover er jeg meget imponeret af vores nuværende landstræners åbenlyse menneskelige kompetencer – han er virkelig en moderne leder.

Hvad er din personlige ambition som træner?

Jeg har tre drenge på 0-3 år, så for nuværende passer efterskoletræner-gerningen mig perfekt ift. familie og fritid. På sigt håber jeg da, at mine unger vil spille fodbold, og jeg kan engagere mig dér, og når de engang skal videre, kan det være, jeg skal se, hvor langt jeg selv kan drive det.

Træner Michael Brink med holdet, som vandt Skoleliga 2. Foto: Staby Efterskole