UEFA anslår i ny rapport, at den kommercielle værdi af kvindefodbold på klub- og ligaplan i Europa vil runde fem milliarder kroner i 2033
Kvindefodbold har et enormt potentiale i Europa og vil på klub- og ligaplan kunne nå en kommerciel værdi i 2033 på 684 millioner euro, dvs. mere end fem milliarder kroner.
Det er konklusionen i en rapport, som UEFA netop har offentliggjort.
“Potentialet i kvindespillet er ubegrænset, og vi mener, at vi er på vej til at tage kvindefodbold til højder, der var utænkeligt for blot få år siden,” siger Nadine Kessler, tidligere topspiller og UEFAs chef for kvindefodbold.
UEFA anslår, at antallet af fans til kvindeligakampe vil blive mere end fordoblet fra anslået 144 millioner fans i dag til 328 millioner fans i 2033. Det vil seksdoble den kommercielle værdi, lyder analysen. Klubsponsorater alene vurderes til at nå et niveau på 295 millioner euro i 2033.
Spar Nord: Sponsorat i kvindefodbold giver mere værdi
I rapporten fortæller Spar Nord om sit engagement i HB Køges kvinder. Banken gik ind med et sponsorat i 2019 og har siden tredoblet sin investering.
“Vi kigger altid efter muligheder for at investere mere i kvindesport – du får så meget mere værdi. Vi kan se os selv i sportens stærke sociale budskab, og spillerne er meget mere involverede, hvilket gør aktivering meget nemmere,” siger direktør Jesper Koster i rapporten.
Rapporten kommer med en række anbefalinger. Det er ikke raketvidenskab, men lyder på, at ligaer og klubber skal:
- Udvikle strategier og forretningsplaner
- Hæve standarder og professionalisme på og uden for banen
- Opbyg et “bæredygtigt økosystem”
- Øge synlighed og styrke publikumsengagement
- “Bygge på de unikke styrker ved kvindespillet”
Rapporten kan læses her: THE BUSINESS CASE FOR WOMEN’S FOOTBALL