Store britiske medier går tæt på FC Københavns nye kvindehold

0
1200
FC København spillede sin første hjemmekamp i Vanløse for et rekordstort publikum på 5.165 tilskuere. Kampen mod B.73 Slagelse blev vundet 3-0. Foto: Gaston Szerman, FCK MEDIA

Britiske BBC og The Guardian har været i Danmark for at høre nærmere om FC Københavns nye kvindehold

Det er vist aldrig sket før, at to store britiske medier har valgt at lave større interviews om et dansk fodboldhold i 2. division. Men det sker i denne uge, hvor både BBC og The Guardian har været i Danmark for at skrive om en dansk klub, der lige nu topper kvindernes 2. division.

Det er selvfølgelig FC Københavns nye kvindehold, det handler om. De to medier bringer i denne uge hver sit dobbelt-interview med FC Københavns direktør Jacob Lauesen og Head of Womens Football, Rebecca Steele.

Rygtet om den danske storklubs succesrige lancering af kvindefodbold med millionstore sponsorater og massiv fan-interesse er løbet over Nordsøen og blevet til disse to artikler:

BBC: ‘We are allowing them to be stars’ – FC Copenhagen Women make mark

The Guardian: ‘This is about all girls’: how FC Copenhagen are building their women’s team

Kvindehold skal være en forretning

Her fortæller Jacob Lauesen, hvorfor lanceringen af kvindefodbold kommer nu. Han forklarer blandt andet, at FC København over de seneste år har oplevet en stor stigning i antallet af kvindelige fans til klubbens superligahold. 25 procent af fansene er i dag kvinder. Ser man på ventelisten til sæsonkort, som pt. er udsolgt, er næsten halvdelen kvinder.

FC København har fra starten haft en forretningsbaseret tilgang til kvindeholdet:

“Vi er nødt til at skabe en forretning hurtigere end klubber i andre lande, for vi har ikke de samme tv-indtægter som i andre lande,” forklarer han til The Guardian.

Netflix-stjerne flasher FCK-kvinders nye trøje

En af de ting, der imponerer de to britiske medier, at salget af FC København Kvinders nye trøje. Den blev lanceret i forbindelse med modeugen Copenhagen Faschion Week, og salget af trøjen overgår ifølge Jacob Lauesen allerede flere klubber i superligaens trøjesalg.

Blandt dem, der har flashet trøjen og sikkert hjulpet salget godt på vej, er den engelsk-amerikanske skuespiller Lily Collins, kendt fra Neflix-serien Emily in Paris. Lily Collins har købt hus i Kartoffelrækkerne i København, og hun er vild med danske hovedstad og altså også byens fodboldhold.

“Vi havde et arrangement med vores fans dagen efter lanceringen af trøjen. Her blev vi kritiseret for bruge for mange penge på kendisser. Men vi har altså ikke betalt mere end værdien af en trøje,” siger Jacob Lauesen til BBC.

Du kan læse artiklerne her:

BBC: ‘We are allowing them to be stars’ – FC Copenhagen Women make mark

The Guardian: ‘This is about all girls’: how FC Copenhagen are building their women’s team

LÆS OGSÅ:

FCKs kvinder vinder tredje 3-0-sejr i træk