Uefa vil bruge én milliard euro – 7,5 milliarder kroner – over de næste seks år på at udvikle kvindefodbolden. Målet er bl.a., at der skal være seks fultidsprofessionelle kvindeligaer i 2030
En milliard euro, cirka 7,5 milliarder kroner. Så meget vil Det Europæiske Fodboldforbund (UEFA) poste ekstra i kvindefodbold over de næste seks år. Pengene skal bruges til investeringer, der kan udvikle kvindefodbolden. Konkret vil det sige investeringer i klubber, landshold og turneringer for både senior- og ungdomsspillere.
UEFA har en klar målsætning: I 2030 skal være mindst 5000 professionelle fodboldspillere i Europa, og der skal være seks europæiske ligaer, hvor spillerne er fuldtidsprofessionelle.
I 2030 skal være mindst 5000 professionelle fodboldspillere i Europa
Uefa-præsident Aleksander Ceferin taler i følge Ritzau om, at investeringerne kan “indfri kvindefodboldens fulde potentiale”. Nadine Kessler, tidligere topspiller og nu Uefas kvindefodboldansvarlige, fastslår, at kvindefodbolden har løftet sig mærkbart de seneste år:
“Europæisk kvindefodbold har aldrig været et bedre sted, end det er nu. Det er blevet en sport for masserne, og sporten tiltrækker en voksende og mangfoldig skare af fans og partnere,” siger hun i følge Ritzau.
Kvindedivisionsforeningen: Falder på et tørt sted
Per Rud, direktør i Kvindedivisionsforeningen, siger til femina.dk, at de mange Uefa-milliarder falder på et tørt sted:
“Det er et område, som har været utroligt underinvesteret i, både fra de enkelte forbund og fra UEFA gennem mange, mange år. Men det er jo blevet så stor en idræt i dag, der er kommet for at blive, og det bliver kun større og større,” siger han.
“Det er et område, som har været utroligt underinvesteret i”
Per Rud udtrykker dog også en vis skepsis overfor, hvordan pengene ender med at blive brugt:
“Når man har med UEFA at gøre, så kan man aldrig rigtig vide, hvordan det ender. Så indtil jeg ser nogle reelle tiltag, virker det mest bare som et markedsføringstiltag,” siger han.
Som led i milliardplanen har Uefa lanceret kampagnen “Unstoppable”. Du kan se en video om kampagnen her.